Online Müzik Armoni Eğitimi
a b c d e f g h i j k l m n o p r s t u v y z x q w

ARMONİ: Aynı zamanda işitilen muhtelif seslerin imal ve birbirine bağlanmayı öğretme sanatıdır.

ARMONİK: Uyumlu, Ahenkli

ANA/KAYNAK DİZİLİŞ: Diğer adı armonik sistem.

ARMONİK SİSTEM: Bir seri modlar veya akoru oluşturan bağımlı diziliş. Simetrik veya asimetrik olabilir.

ARMONİK RİTİM/HAREKET: Armonik hareketin akor değişim oranı.

  • Akorların varlığındaki hızı/çabukluğu gitme süresi olayıdır.
  • Kompozisyonun nabız atışına göre bağlı/bağıntılı/ilişkili olarak nerede ve hangi sıklıkla olmalarıdır.

AVOİD (SAKINCALI NOTA): Kaçınmak, uzak durmak (az kullanmak), Kaçınılması gereken, çok çalmamak (mecbur kalınca çalmak).

  • Armonik olarak kullanılmayan bir akor dizilişin bir perdesi veya birkaç perdesi çünkü bunlar akorun saund istikrarını bozarlar.

  • Melodik kullanımları mümkündür fakat armonik olarak sakınılmalıdır !

(AVOİD) ŞARTLI SAKINCALI NOTALAR: Bunlar mixo b13 akor dizilişlerinde meydana gelirler.

  • Açık bir karakter yapısı temin edebilmek için 5 li ve b13 lüler birbirlerinin kullanımın da şarta bağlıdır.

  • Bunlar melodik olarak bulunabilir. (3. ders - ikincil dominantlara bakınız)

Add: Katmak, Eklemek, İlave etmek

Added: İlave edilen, Nota katma, Eklenme

AEOLİ: Doğal majör 'un altıncı modu

ALTERED: Başkalaştırılmış, Farklılaştırılmış, Değiştirilmiş

ARPEJ: Bir akorun ana hatlarını sırayla gösteren nota dizisi

ANALİZ: Çözümleme

Augmented (aug.) Arttırılmış beşli genellikle akorun beşinci perdesini yarım ses arttırmak/üste çıkarmak

ASİMETRİK: Oransızlık, simetri olmama

  • Aralık düzenlemesinin ilk oktav içinde kendini tekrar etmediği ve böylelikle iç tonaliteler ve modlar sistemi yarattığı bir (meydana getirdiği) diziliştir.

  • Asimetrik bir diziliş kendini çiftlemeden ya da tekrar etmeden 12 anahtarın her birine de aktarılabilir/ perdesi değiştirilebilir.

AVANTGARDE: Modern, yeni, alışılmadık

ENARMONİK: Farklı şekilde yazılıp aynı şekilde tınlayan tonalitelere denir.

AKOR SESLENDİRMESİ: Akorun temel notası üzerindeki farklı akor tonlarının düzenlenmesi/yazılması.

  • Bu seslendirmeler akorun modal veya işlevsel kalitesini vurgulama amacına da hizmet edebilir.

AKOR/DİZİLİŞ: Bu terim özgü/özel/hususi bir diziliş, mod ya da doğal akor anlamlarında kullanılır.

AKOR TONLARI: Temel, 3 lü, 5 li, 7 li (temel akor tonları/sesleri) ve 9 lu, 11 li, 13 lü (uzatmalar)

AKOR: Beraber ses çıkaran notalar bütünü.

  • Teknik olarak herhangi 3 ya da daha fazla tonun/sesin eş zamanlı ses/saund vermesi/çıkarması.

  • Bir akor notaların birbirini takip eden basamaklar halinde değil ama aralıklar halinde düzenlendiği bir diziliş olarak kabul edilebilir/düşünülebilir.

  • Herhangi bir akorun çıkardığı temel ses bir araya getirilmiş 3 lülerden oluştuğu için en basit haliyle bile bir akorun tanımı 3 lüler halinde istiflenmiş diziliş olarak yapılabilir.

ANTİCİPATİON: Önceleme sesi/önceden görme/önceden bekleme, sezinleme

ABANTI AKORU: Appoggiatür/Apajiatür akoru

AGOJİ: Tempo dereceleri/derecelenişi

Artizan?

APPOGGİATÜR: Temel sese bir üst ya da bir alt basamak/derecesine dokunarak (çalarak) geçme.

ATONAL: Tonsuz

ARDIŞIK: Birbirini izleyen, Ardarda ( Consecutive )

ARDIŞIL : Ardışık, Seri oluşturan, Sonraki ( Sequential )

ARALIK: Armonik veya melodik sesler arasındaki mesafe (iki nota/iki perde arası)

  • Armonik sürecin anlaşılması, sesin melodik ve armonik aralıkların anlaşılmasıyla başlayabilir.
  • Fiziksel özellikleri sabit olmakla birlikte ait olduğu çalışma ortamına göre kullanımı değiştirmektedir.

Yüzyıllar boyunca teorisyenler, akustik bilimin aracılıyla aralık geriliminde gözlemlenen dereceleri buradaki aralıkların göreceli olarak uyumlu ve uyumsuz nitelik kavramı geliştirildi.

  • Her ne kadar uyumlu/uyumsuz kavramı [herhangi bir üsluptaki sayısız faktörden etkilense de ve çağdan/çağa önemli ölçüde farklılık göstersede] ister aynı anda isterse art arda çalınsın temel bir niteliğe sahiptir.
  • Bu nitelik, aralığın ses dalgaları ve armonik seslerin kendine özgü fiziksel özellikleri tarafından belirlenir.
  • İzole edilmiş/sabitlenmiş bir ton/bir ses çalındığında saundu matematiksel oranı ile birbirleriyle ilişkili aralıkları oluşturan bir dizi üst sesler üretir.
  • Genellikle sabitlenmiş dizilişle uyumlu/uyumsuz aralıklar üst sesler serisinin alt seslerinden oluşan aralıklar olarak üretir.Uygulamada bu tondan-tona ilişkileri, kromatik sabitlenmiş dizilişin kullanımıyla sınırsız sayıda aralıktan üst sesler serisindeki karşılıklarının özelliklerini koruyan 12 aralığa düşürülmüştür.